learningbydoing

Direktlänk till inlägg 24 september 2012

att misslyckas

Av M A - 24 september 2012 16:29

Ja, att misslyckas ibland tillhör liksom vardagen. I alla fall för mig. I alla fall när jag är stressad. På mitt jobb turas vi om att ta med fika på fredagarna, och när det va min tur förra hösten hade jag totalt glömt av det. Alldeles för sent kvällen innan dök det upp i huvudet på mig, och jag började frenetiskt leta igenom hjärnarkivet efter något att baka.

Det blev ett recept jag kan utantill, Ajas enkla sockerkaka men för att snitsa till det lite bestämde jag mig för att slänga i en massa frysta bär jag hade i kylen.

Resultatet?

 


En totalkvaddad kaka.


Så vad lärde jag mig då av det här? Jo, att om man lägger i en massa isbitar i en sockerkaksdeg så blir den alldeles för rinnig när isen smälter.


Receptet (utan frysta bär) för den som önskar:


2 ägg

100 gr smält smör

2 dl socker

2 dl mjöl

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver


blanda allt (rör försiktigt. Använd absolut inte elvisp) och lägg i en smord och bröad form. Lägg gärna lite kokos i botten på formen. grädda i 175 gr i 30 min

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M A - 26 april 2015 20:19


Så, efter flera månaders frånvaro har jag äntligen spenderat lite tid i köket igen. I två veckor framöver är det min tur att, tillsammans med en kollega, se till att det finns fika på jobbet. Så igår när jag satt och letade igenom mina receptsamlin...

Av M A - 12 januari 2015 19:01


Även om jag är en av de största chokladälskarna som vandrar på denna jord, måste jag erkänna att efter en riktigt tung middag kan choklad vara lite väl mycket som efterrätt. Därför blev det en mandeltarte till efterrätt på nyårsafton.       ...

Av M A - 26 december 2014 15:40

Det här brödet blev direkt en favorit hos mig. Riktigt saftigt, och idag, två dagar efter att det bakades, är det fortfarande lika gott. Något man tyvärr inte kan ta för givet när man bakar bröd själv. Fyra limpor blev det, så en hel del hamnade i ...

Av M A - 26 oktober 2014 11:22

Igår fyllde min man hela 33 år och det firade vi i lugn och ro på Spa i grannstaden. Efter massage, varma bassänger och god lunch åkte vi hemåt igen för att ta en snabb fika med mina föräldrar. Jag hade förvanat om att det skulle bli köpebröd, men ku...

Av M A - 11 oktober 2014 09:30


Det finns ingenting som går upp mot nybakat bröd. De här kuvertbröden var riktigt smidiga att göra då de bara ska jäsa en gånng. Goda var de också!       Ingredienser   25 gr jäst 2,5 dl mjölk 450 gr mjöl 1 tsk salt 75 gr rumsvar...

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<<
September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards