learningbydoing

Alla inlägg den 25 september 2012

Av M A - 25 september 2012 20:23

Hade besök av några kollegor för ett tag sedan och bestämde mig för att prova ett nytt recept som jag hittat i One & Only - Cupcakes och muffins. När allt va färdigblandat och jag tog ett smakprov på smeten blev jag lite nervös, det va inte alls gott och jag hade inte tillräckligt mycket hemma för att göra en ny sats. Bara att skeda upp i formar och hoppas på det bästa, med andra ord, och glad är jag för det för resultatet blev riktigt saftiga och goda muffins redo att garneras.




Receptet:

  • 250 gr mjöl
  • 50 gr malen mandel
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk bikarbonat
  • 1 ägg
  • 100 gr strösocker
  • 3/4 dl vegetabilisk olja
  • 1 ½ dl apelsinjuice
  • 1 1/4 dl mjöl

Blanda mjöl, mandel, bakpulver och bikarbonat.

Vispa ägget lätt, tillsätt socker, olja, apelsinjuice och mjölk. Blanda väl.

Rör snabbt ihop de båda blandningarna.

Grädda i 200 gr, 25-30 min.


Garnera med smörkräm. Jag färgade min gul och tillsatte lite äkta vaniljpulver.

Av M A - 25 september 2012 14:04

En vän till mig frågade för ett tag sedan om jag kunde tänka mig att hjälpa till med bakandet inför hennes mans födelsedag om några veckor. Självklart sa jag, och udnrade vad hon ville ha. Mini-cupcakes med temat "jakt". gärna flera olika sorter. De skulle fungera som "tårta" under deras öppna hus.

Sagt och gjort, jag började planera. Och provbaka. Först ut va kamouflage-cupcakes som jag hittat på youtube. lite pilliga, men oj vad snygga.



 


Själva muffinen är gjord på en "vanlig" vanilj-smet som är färgad i olika skålar. Sen lägger man i en färg i taget i omgångar tills formen är fylld till en tredjedel.


 


Till garnering använde jag smörkräm, även den färgad i olika färger. Sen va det bara att lägga i smörkrämen i varsin ände av spritspåsen och spritsa ut i valfri form.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<<
September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards