learningbydoing

Alla inlägg den 3 oktober 2012

Av M A - 3 oktober 2012 20:58

I morgon är den då här, kanelbullens alldeles egna dag. Så vad passar bättre än att baka bullar?

Jag är ingens tor bullfantast, äter bara om det bjuds, så bullar har jag inte bakat sen jag va liten och stog i köket på en stol tillsammans med mamma. Hennes "bullmaskin" har jag fått ta över, och jag måste erkänna att det va nostalgi på hög nivå när både syn och lukt tog mig tillbaka till min barndom.


Bullreceptet hittade jag på baksidan av mjölpaketet. Hur smidigt är inte det? Gjorde en plåt klassiska, men sen gick jag loss lite på de andra plåtarna. Inspirationen hittade jag hos Leila, även om jag märkte att minnet svek mig och jag inte gjorde precis som henne.


Så här blev mina fyllningar:


Blåbärsbullar


- 2 dl frysta blåbär

- 2 msk socker


glasyr gjord på "saften" från blåbären och florsocker fick täcka bullarna


Äpple och kanel-bullar


- ett stort äpple, skalat och hackat i småbitar

-en stooor klick smör

-massor med kanel

- en hel del socker


stek allt och låt kallna när äpplet fått den konsistens du trivs bäst med. Använd hälften till fyllning, resten lägger du uppepå bullarna innan de åker in i ugnen.







De med äpple är helt klart godast om ni frågar mig 

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards