learningbydoing

Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av M A - 6 oktober 2012 20:31

När en av de bloggare jag följer utlyste en kokboksutmaning med temat rosa (rosa bandet, ni vet) bestämde jag mig direkt för att haka på. Det här lät kul!

Utmaningen va att någon gång under oktober månad baka ett recept ur en av mina kokböcker. Det skulle vara ett recept jag aldrig bakat förut, och det skulle vara rosa. (Vill du veta mer, kolla in fikamedelenore)


Riktigt klurigt. Det är inte många av mina recept som är rosa, och jag va inte alls sugen på att göra något "vanligt" och bara tillsätta rosa färg. Jag ville att det skulle smaka rosa också.

Efter en hel del funderande och bläddrande i kokböcker drog jag ut den här ur bokhyllan.


 


Jag kände direkt att det va i denna bok jag skulle hitta ett passande recept. Denna bok tillhörde nämligen min mormor när hon levde. Den är från 1987, alltså nästan lika gammal som jag. Någon gång i tiden är den köpt på rea för 25 kr, prislappen sitter fortfarande kvar. Jag har aldrig använt den, knappt äns bläddrat i den. Men den va min mormors och därför måste den få vara kvar.

Att använda en kokbok som va min mormors känns extra speciellt till just den här utmaningen, då hon gick bort i cancer. Inte bröstcancer, men ändock. Cancer.


Sagt och gjort, jag började bläddra fram och tillbaka igenom hela boken ett par gånger innan jag fastnade för ett recept på skurna kokoskakor. Inte ett dugg rosa, men jag bestämde mig för att det skulle gå ändå, på nåt sätt.

Så idag kom jag på det. Bär. röda bär borde bli rosa om man blandar dem med en ljus deg. inte för att jag någonsin hört talas om att man kan blanda ut bär i småkakor, men what the heck, det kan la inte bli värre än oätligt?


Receptet jag följde ser ut som följer:


2 dl vetemjöl

1/4 tsk hjorthornssalt

125 gr smör

knappt 2 dl kokosflingor

3/4 dl strösocker


glasyr:

2-2 1/2 dl florsocker

1-1 ½ msk citronsaft


Blanda mjöl och hjorthornssalt. Finfördela matfettet i blandningen och tillsätt socker och kokos. Arbeta ihop degen. Rulla ut degen till längder och grädda i 200 gr i 10 min. Skär längderna på snedden och bre över glasyren.


Jag la dock i ca 1 dl tinade hallon i själva degen, och bytte ut citronsaften mot ½ dl frysta hallon i glasyren. Degen fick en jättefin gammelrosa färg och smakade riktigt gott av hallon och kokos. Det vill säga, tills den gräddades. All färg och smak av hallon försvann. Kvar är bara helt vanliga kokoskakor. Tur att glasyren smakar riktigt mycket av hallon.

Jag valde även att göra mina kakor runda ( tänkte BRÖST i två sekunder, sen insåg jag att det nog inte skulle bli snyggt så nöjer mig med vanliga runda kakor) och strö lite extra rosa uppepå i form av strössel.


Och resultatet? Voila!


 


Samtidigt som jag njuter av dessa kakor passar jag även på att skänka lite pengar till bröstcancerfonden. I år gör jag det genom att betala extra för plastkassarna på ICA, och genom mina supersnygga disktrasor med rosa bandet på. Letar febrilt efter årets rosa band, men överallt där de säljs är det förra årets, och et sånt har jag redan.

Skänk lite pengar du också, och njut av att hela världen blir rosa så här års.

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards