learningbydoing

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2012

Kakdekoration

Av M A - 21 oktober 2012 14:19

För ett tag sedan satt jag och kollade runt på Youtube (som vanligt) och lndade på den här videon och blev riktigt sugen att prova. När sedan en av deltagarna i Hela Sverige bakar använde sig av samma teknik förra veckan kom baksuget över mig igen. Jag va bara tvungen att prova!

Sagt och gjort, slängde ihop ett gäng småkakor och satte igång att experimentera.

Ungefär såhär gick det till...


Recept


5 dl vetemjöl

1,5 dl socker

200 gr margarin

1 tsk kanel

1 tsk malen kardemumma


Blanda allt till en smidig deg. Låt stå kallt ca 30 minuter.

Kavla ut till ungefär 0,5 cm tjocklek och skär i rutor. Grädda i 175 grader i 8-10 minuter.

Låt svalna på galler.

När kakorna har svalnat helt gör man iordning glasyren.

Jag gjorde en på chokladflor blandat med vatten och en på vanligt florsocker och vatten.

Den på vanligt flrosocker färgade jag blå med food coloring i geleform.

När allt detta är klart, lägg över glasyren i varsin spritspåse och klipp ett litet litet hål längst ut.

Börja dekorera!

I videon ska man använda "10 count icing". Det är glasyr som tar 10 sekunder på sig att bli helt slät om man tar lite på en sked och droppar i resten av glasyren.

Jag märkte att detta va alldeles för löst. Glasyren rann ut spritspåsarna och va riktigt svårt att kontrollera.

Jag rekommenderar att man har lite lite hårdare konsistens när man gör bakgrunden, och ännu lite hårdare när man gör mönstrena så att man har full kontroll på var glasyren hamnar.


Resultatet blev hyfsat snyggt med en riktigt härlig jul-smak över sig.


 


 
 
Carro

Carro

21 oktober 2012 22:29

Kul att testa lite nytt!

http://carolineannamarie.blogg.se

 
Eleonore- Rosa fika-insamlingen!

Eleonore- Rosa fika-insamlingen!

23 oktober 2012 09:03

Det blir ju så snyggt när man dekorerar kakor så, jag ska göra det till jul tror jag :D

sv: Ja visst är godisarna otroligt goda!

http://fikamed.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M A - 26 april 2015 20:19


Så, efter flera månaders frånvaro har jag äntligen spenderat lite tid i köket igen. I två veckor framöver är det min tur att, tillsammans med en kollega, se till att det finns fika på jobbet. Så igår när jag satt och letade igenom mina receptsamlin...

Av M A - 12 januari 2015 19:01


Även om jag är en av de största chokladälskarna som vandrar på denna jord, måste jag erkänna att efter en riktigt tung middag kan choklad vara lite väl mycket som efterrätt. Därför blev det en mandeltarte till efterrätt på nyårsafton.       ...

Av M A - 26 december 2014 15:40

Det här brödet blev direkt en favorit hos mig. Riktigt saftigt, och idag, två dagar efter att det bakades, är det fortfarande lika gott. Något man tyvärr inte kan ta för givet när man bakar bröd själv. Fyra limpor blev det, så en hel del hamnade i ...

Av M A - 26 oktober 2014 11:22

Igår fyllde min man hela 33 år och det firade vi i lugn och ro på Spa i grannstaden. Efter massage, varma bassänger och god lunch åkte vi hemåt igen för att ta en snabb fika med mina föräldrar. Jag hade förvanat om att det skulle bli köpebröd, men ku...

Av M A - 11 oktober 2014 09:30


Det finns ingenting som går upp mot nybakat bröd. De här kuvertbröden var riktigt smidiga att göra då de bara ska jäsa en gånng. Goda var de också!       Ingredienser   25 gr jäst 2,5 dl mjölk 450 gr mjöl 1 tsk salt 75 gr rumsvar...

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards