learningbydoing

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2012

Födelsedagstårta

Av M A - 24 oktober 2012 19:57

I morgon fyller världens bästa pojkvän år och det ska givetvis firas med tårta, även om det inte blir något stort kalas. Och vilket utmärkt tillfälle det blev att öva på allt jag behöver öva på och prova sånt jag velat prova länge.

Anledningarna att baka tårta blir ju inte särkilt många per år annars.


Förra gången jag bakade tårta blev själva tårtbottnen inte alls som jag ville så jag gick tillbaka till där allt började. Mammas kopia av "Vår Kokbok" som, om jag minns rätt, hon fick när hon flyttade hemifrån. Den är verkligen välanvänd och har många av de absolut bästa recepten. När jag jämförde det tårtbottenreceptet med det i min variant av denna klassiska kokbok är det inte alls samma och jag vet helt klart vilken jag gillar bäst. 


När själva botten va klar fyllde jag den med vaniljkräm och bärmousse, täckte med marsipan och dekorerade med smörkräm. Imorgon får vi se om den blev så god som jag hoppas.



Recept

 

Tårtbotten


3 ägg

3 dl socker

1 dl varmt vatten

3 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver


Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vatten mot slutet

Blanda mjöl och bakpulver separat och vänd försiktigt ner i smeten.

Jag tillsatte även 0,25 tsk äkta ekologisk vanilj.

Grädda i 175-200 gr i 30 minuter.

Låt svalna.


Bärmousse (från "Rutiga kokboken" ICA förlag)


6 gelatinblad

3 dl färska eller frysta bär

1 dl socker

2 dl matyoghurt

1 dl vispgrädde


Lägg gelatinbladen i blöt enligt anvisningarna på förpackningen. Tina bären om de är frysta och mixa sedan ihop dem tillsammans med sockret. Rör i yoghurten. Smält gelatinbladen i micro eller kastrull och häll ner dem i bärmixen i en fin stråle. Vänd i den vispade grädden. 


Vaniljkräm


Följ anvisningarna på förpackningen, men tillsätt två gelatinblad eller en tsk gelatinpulver som fått förvällas enligt instruktionerna på förpackningen och sen smälts i kastrull eller micro.


Smörkräm


Vispa riktigt smör och florsocker på hög hastighet tills det fått den konsistens du vill.

Jag brukar börja med 150 gr smör och 2 dl florsocker. Sedan tillsätter jag mer florsocker allt efterssom.

Den smörkräm som ska täcka tårtan bör vara lite lösare, där kan man tillsätta lite lite mjölk om man vill.




Börja med att göra tårtbottnen. Medan den svalnar är det dags att förbereda bärmousse, smörkräm och vaniljkräm.

Innan jag sätter ihop tårtan brukar jag spritsa en ring med smörkräm på varje lager så att fyllningen inte rinnter ut. När jag lägger ihop tårtan tar jag springformen till hjälp. Jag lägger flera lager med plastfolie i den, som sticker ut en bra bit på alla sidor. Sen är det bara att lägge i botten - fyllning - botten - fyllning - botten. Den plastfolie som sticker ut tar jag sedan och packar in hela tårtan i, rätt så tight. Sen får hela paketet stå i kylskåpet minst fyra timmar, helst över natten.

När både bärmousse och vaniljkräm stelnat ordentligt inne i tårtan är det dags att ta ut den och spackla smörkräm över den. Då löser inte marsipanen upp sig lika mycket.

Kavla ut marsipanlocket och placera det över tårtan. Se till att kavla ut nån dm mer än vad som behövs.


Dekorationerna har jag "lärt" mig på youtube. Vill du veta hur man kan göra rosor, titta här. Ser ju så barnsligt enkelt ut. När jag är klar med mina ser det ut som att det har exploderat smörkräm över hela mig. Inte blir de så där höga och fina heller, men snart så!

De andra blommorna är i en teknik som kallas brush embroidery och va mycket lättare att göra. Jag använde mig av en blomform som jag tryckte lätt i marsipanen för att få lika stora blommor. Vill du veta hur man gör, titta här.


Så va det klart, det färdiga resultatet står i kylskåpet och väntar på morgondagen. Jag sitter framför datorn och försöker ignorera det gigantiska berget med disk som väntar i köket.

Ja ja, vad är väl en bal på slottet?


 

 
 
Ingen bild

Mamma

27 oktober 2012 19:13

Härmed intygas att tårtan blev väldigt god. Tack gör en trevlig kväll ;-)
/mamma

 
Carro

Carro

5 november 2012 12:17

Så fin!

http://carolineannamarie.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M A - 26 april 2015 20:19


Så, efter flera månaders frånvaro har jag äntligen spenderat lite tid i köket igen. I två veckor framöver är det min tur att, tillsammans med en kollega, se till att det finns fika på jobbet. Så igår när jag satt och letade igenom mina receptsamlin...

Av M A - 12 januari 2015 19:01


Även om jag är en av de största chokladälskarna som vandrar på denna jord, måste jag erkänna att efter en riktigt tung middag kan choklad vara lite väl mycket som efterrätt. Därför blev det en mandeltarte till efterrätt på nyårsafton.       ...

Av M A - 26 december 2014 15:40

Det här brödet blev direkt en favorit hos mig. Riktigt saftigt, och idag, två dagar efter att det bakades, är det fortfarande lika gott. Något man tyvärr inte kan ta för givet när man bakar bröd själv. Fyra limpor blev det, så en hel del hamnade i ...

Av M A - 26 oktober 2014 11:22

Igår fyllde min man hela 33 år och det firade vi i lugn och ro på Spa i grannstaden. Efter massage, varma bassänger och god lunch åkte vi hemåt igen för att ta en snabb fika med mina föräldrar. Jag hade förvanat om att det skulle bli köpebröd, men ku...

Av M A - 11 oktober 2014 09:30


Det finns ingenting som går upp mot nybakat bröd. De här kuvertbröden var riktigt smidiga att göra då de bara ska jäsa en gånng. Goda var de också!       Ingredienser   25 gr jäst 2,5 dl mjölk 450 gr mjöl 1 tsk salt 75 gr rumsvar...

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards