learningbydoing

Alla inlägg den 25 december 2012

Av M A - 25 december 2012 20:52

I min familj brukar vi ha samma kakor varje julafton. Jag vet inte varför just dessa blev våra julkakor, men goda är de och går absolut inte att baka vid något annat tillfälle.

I år kom det dock in en liten rookie på kakfatet!

Jag och mamma delade på bakandet. Jag gjorde klassikern Drömmar och nyheten Leilas Chocolate Gingerbread Cookies.


Drömmar

 

Recept

 

150 gr smör

4,5 dl socker

1,5 dl olja

1-2 msk vaniljsocker

1 tsk hjorthornssalt

5 dl vetemjöl

 

- Rör smör och socker pösigt. Rör ner oljan.

- Blanda mjölet med vaniljsockret och hjorthornssaltet. Arbeta in i degen.

- Rulla små kulor av degen och placera på plåt.

- Grädda i ca 20 minuter, 150 gr

 

Leilas Chocolate Gingerbread Cookies

 

Recept

(följde inte receptet helt, det jag bytte ut står inom parantes)


125 gr smör

1 tsk färsk, riven ingefära

1 dl mörkt muscovadosocker ( farinsocker)

1 dl mörk sirap

3,5 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 tsk malen ingefära

1 tsk kanel

1 krm nejlika

1 krm malen muskotnöt

1 tsk kakao ( skippa)

200 gr mörk choklad ( 50 gr mörk choklad, 50 gr vit choklad)

 

- Vispa smör, färsk ingefära, socker och sirap fluffigt

- Blanda samman alla torra ingredienser inklusive den hackade chokladen

- Mixa smör och mjölblandningarna med varandra.

- Ställ kallt i flera timmar.

- Rulla bollar av degen. Ev. kan man rulla bollarna i socker.

Grädda ca 15 minuter i 175 gr varm ugn.

 

 

 

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards