learningbydoing

Alla inlägg under januari 2013

Av M A - 6 januari 2013 22:03

Följande inlägg har visserligen ingenting med bakning att göra, men tänkte dela med mig av lite erfaranheter ändå.

Bestämde mig för att börja äta enligt LCHF så mycket som möjligt. Har hållt på i ett par dagar och är än så länge enbart nöjd. Galet godissugen, men det är jag alltid, så det har nog inte så mycket med kosten att göra.

Hur som helst, LCHF.

Provar recept och nya sätt att laga mat. Det är spännande. Kul. Lite jobbigt.

Provade ett recept på Kokospannkakor med husk (ett slags mjöl gjort på psylliumskal) som jag hittade i boken

LCHF för Kvinnor.

Så vad med dessa pannkakor får mig att vilja skriva ett blogginlägg? Jo, det är så här. Denna nya pannkakssmet betedde sig inte alls som jag var van vid, p.g.a husken.


Så här kommer en sammanfattning på vad jag lärt mig om husk:


1- Använd elvisp. Husken klumpar sig riktigt fort.

2- Låt smeten vila lite. Husk sväller och ger bäst resultat efter några minuter.

3- Använd mindre mängd än du tror. Smeten sväller ännu mer när den värms på.

4- Låt INTE smeten vila över natten. Konsistensen då liknar en lös deg.


    

Av M A - 6 januari 2013 16:40

Nytt år, nya utmaningar. Imorgon börjar nytt jobb efter på veckors ledighet. Om två veckor är det dags att bli sambo. I samma veva gör jag min sista tenta i Engelska för lärare. Dessutom har jag hunnit med att fylla år.

Vi firade väldigt enkelt i år. Med allt flyttpackande och tentapluggande kände jag att det där med att fira, det får allt vänta lite.

Dock fick jag slängt ihop lite cupcakes som jag bjöd på.


Recept


2 ägg

1 dl honung

100 gr smält smör

225 gr mjöl

225 gr strösocker

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

2 msk kakao

1,5 dl hett vatten


Frosting

100 gr smör

100 gr cream cheese

2 dl florsocker

ätbar färg


Cocosflingor som dekoration


- Vispa ihop ägg, honung och smält smör.

- Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner dem i äggblandningen.

- Tillsätt varmt vatten, lite i taget, tills smeten blir lite halvlös.

- Grädda i 20-25 minuter i 175 gr varm ugn.

-Rör ihop ingredienserna till frostingen och färga den i valfri färg.

- När muffinsen svalnat spritsar eller brer du ut frostingen och strör lite kokos över.


 


Då pojkvännen jobbade på Den Stora Dagen packade jag ner några cupcakes och begav mig till stallet.

Precis när jag ska dra på mig skorna kommer ett sms från ridsällskapet att hon fixat fika till oss.

Bara att duka upp dubbelt med andra ord.

Notera att ena cupcaken har fått en telefon tappad i sig!


 

Av M A - 1 januari 2013 23:36

I år (eller om man säger förra året) hade jag och pojkvännen bjudit till fest på nyårsafton.
Tre-rätters va fixat till de som ville äta, och till efterrätt blev det en favorit i repris från förra nyåret som firades på andra sidan atlanten.

Zabaglione med färska bär.

I år åkte det ner lite "crisp" i botten på skålarna och Philadelphia i Zabaglionen.

Mums


Recept (6 personer)


Zabaglione

6 äggulor

3 dl strösocker

3 dl vitt vin

1 litet paket Philadelphia


Crisp


ca 10 digestivekex

1 dl havregryn

1 dl hackade nötter

50 gr smält smör

1 msk honung


Färska bär eller frukt till topping


1- Vispa ihop äggulor, socker och vin över vattenbad tills såsen tjocknat. Ta av värmen och rör ner Philadelphian tills den smält ihop med såsen. Låt svalna.

2- Krossa digestivekexen och blanda tillsammans med övriga ingredienser till crispen. Bre ut på bakplåt och grädd i 100 gr varm ugn tills blandningen smält. Ta ut och låt svalna.

3- Bryt bitar av crispen och lätt i botten på en serveringsskål eller glas. Häll zabaglionen över och toppa med färska bär eller frukter. Servera direkt, annars löser crispen upp sig.


 





 



Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards