learningbydoing

Alla inlägg den 19 februari 2013

Av M A - 19 februari 2013 17:55

Efter en lång bloggpaus bestående av flytt och nytt jobb är jag nu tillbaka igen. Den här gången har jag, för första gången i mitt liv, bakat biskvier. Lika kul som pilligt, och o så gott. Gjorde en "vuxenvariant" med kaffesmak på krämen.


Det första man ska göra när man bakar biskvier är bottnarna. Jag gjorde fuskvarianten med mandelmassa. Gott, så varför krångla til det? Stötte dock på en del problem. För det första, så blir smeten väldigt mycket större när den tillagas. Flera bottnar blev med andra ord helt gigantiska. De blev också så stora att de inte tillagades ordentligt. De blev klara på utsidan snabbare än på insidan. När jag tog ut dom sjönk de ihop, blev platta och omöjliga att ta bort från pappret. Som tur va så fick inte all smet plats på en plåt, så den andra plåten gjorde jag mycket mindre bottnar på, då blev det bra. Ca 2-3 cm bör de vara innan gräddning. Då blir de ca 5 cm när de är klara, höga och fina och helt genomgräddade utan att bli brända. Den översta är från den "bra" omgången, den undre är från den "dåliga" omgången.


 





Recept


Botten:

450 gr riven mandelmassa

3 äggvitor

1,75 dl socker


Chokladkräm:

2,5 dl grädde

100 gr choklad

0,25 tsk snabbkaffe


Topping:

175 gr fin, mörk choklad


1- Börja med bottnarna, helst dagen innan. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vänd försiktigt i sockret och mandelmassan. Blanda till en jämn smet.

2 - Klicka ut smeten på bakplåtspapper. Grädda i 15-20 minuter i 175 gr varm ugn. Låt svalna helt innan du tar bort dom från pappret.

3 - Häll grädde, chokladen och kaffet i en kastrull. Värm tills chokladen smält och låt sjuda ca 5 minuter. Låt svalna och ställ sedan kallt ett par timmar, helst över natten.

4 - Vispa grädden till en hård smet. Bred ut den på bottnarna. Ställ kallt, gärna i frysen, ca 30-60 minuter.

5 - Smält den mörka chokladen. Doppa biskvierna i chokladen och ställ sedan kallt för att stelna. Förvara kallt tills de ska serveras.


   


Delar av receptet hittade jag i "Stora boken om bakning" från Norstedts

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards