learningbydoing

Alla inlägg under oktober 2013

Av M A - 31 oktober 2013 10:04

Att julbaka är något av det bästa jag vet! Alla dessa härliga smaker av olika kryddor. 

Därför kunde jag inte riktigt hålla mig när det skulle bakas till sambons kalas, och slängde ihop några härligt juliga småkakor att bjuda på.



     


Recept

 

200 gr smör

4,5 dl extra fint mjöl

1 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

2 tsk kanel

1 krm muskotnöt

1 tsk ingefära

1 tsk nejlika

 

1. Blanda snabbt ihop alla ingredienser till en smidig deg.

2. ställ kallt i minst 30 minuter.

3. rulla ut till ca 5 cm tjock rulle.

4. Skär ca 5 mm tjocka skivor och lägg på bakplåtsklädd plåt.

5. Grädda i 175 gr varm ugn i 10 minuter.


Av M A - 27 oktober 2013 09:54

Nu firar vi födelsedag i familjen och då ska det givetvis bakas så mjölet yr i köket!

I fredags, på den stora dagen, var vi hemma själva på kvällen. Sambon hade önskat plankstek till middag och som efterrätt fixade jag, för första gången i mitt liv, en tarte tartine.

Hur i hela fridens namn har jag kunnat missa denna gudomligt goda äppelpaj?


 


Då vi bara var två som skulle äta, gjorde jag den i en liten liten springform och den blev alldeles lagom stor. Serverades rykande varm med kall vaniljglass.

Inte va det så svårt att göra heller.


Recept för två


1 äpple

50 gr smör

1 msk kanel

1 msk socker


1,25 dl mjöl

50 smör

1 äggula

1 tsk vaniljsocker


1- Blanda mjöl, smör, ägg och vaniljsocker till en deg. Ställ kallt.

2- Skala, kärna ur och skär äpplet i klyftor/små bitar.

3- Smält smöret tillsammans med socker i kanel i en stekpanna.

4- stek äpplena tills de blivit lite mjuka.

5- Lägg äpplena i en ugnssäker form. Om du vill vara lite extra piffig kan du lägga dom i ett fint mönster.

6- Kavla ut degen och täck äpplena. Se till att degen trycks ner mellan äpplen och form, lite som att du stoppar om äpplena med ett täcke.

7- Grädda långt ner i 175 gr varm ugn, 30-35 minuter.


Stjälp upp pajen på ett fat, så att äpplena hamnar överst. Servera med vaniljglass och bara njut!




paj
Av M A - 24 oktober 2013 10:12

Long time no see!


Då livet inte alltid tar den väg man planerat, så har jag haft ett lååååångt uppehåll frånallt vad bakande heter. Istället har tid och energi lagts på att flytta, byta jobb, planera bröllop och rida, mocka, rykta, pyssla, träna, svettas, frysa och allt annat som hör ett stall till.


 


Men som tur är har jag vänner som leder mig "på rätt väg" igen. Fick en förfrågan om att baka tårtor till ett 1-års kalas. Självklart! Blev två tårtor på temat Babblarna. Inget jag någonsin gjort förut och därför riktigt kul!


                            

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards