learningbydoing

Alla inlägg den 20 december 2013

Av M A - 20 december 2013 15:54

Förra helgen hade jag några vänner över på lite glöggmys. Och, självklart, tar jag gladeligen alla chanser jag kan få att fixa och dona i köket.

Denna gång blev det både julgodis och saffranskaka. Julgodiset är en blandning av gamla favoriter (snickers) och nya favoriter (kola med ingefära, mums!). Saffranskakan är även det ett nytt recept jag hittat. Halva blev kvar och åkte med till jobbet flera dagar efter den bakats. Den var fortfarande saftig och försvann på ett par minuter. Helt klart en ny favorit och ett måste till jul från och med nu! Servera den gärna med uppvärmda, rårörda bär.


 


Kola med ingefära


Ingredienser

50 gr smör

2 dl grädde

1 dl socker

0,5 dl sirap

1 msk malen ingefära


1- Blanda alla ingredisenser i en tjcokbottnad kastrull. Koka upp till 125 gr utan att röra om.

2- Häll ut i en form täckt med bakplåtspapper.

3- Låt stelna. Skär i bitar. Ät...



Snickers


Ingredienser

10 dl corn flakes

1 dl cocos

1 burk jordnötssmör

2 dl socker

2 dl sirap

choklad


1- Blanda corn flakes, cocos och jordnötssmör i en bunke.

2- Värm socker och sirap i en kastrull tills det börjar sjuda.

3- Blanda corn flakes och sockerblandningen med varandra.

4- bred ut blandningen på fat i önskad tjocklek, ungefär 1,5 cm blir bra tycker jag.

5- Smält chokladen över vattenbad eller i micro (men då måste man hålla stenkoll annars blir den bränd) och bre ut över cornflakes och sockerblandningen.

6- Ställ kallt och låt svalna innan du skär upp den i "lagom" stora bitar.



Mozartkulor


Ingredienser

50 gr mjuk nougat

100 gr mandelmassa

200 gr choklad


1- dela nougaten i kuber, ca 1 cm2. Rulla till kulor.

2- Dela upp mandelmassan i lika många bitar som nougaten. Rulla till kulor men platta till. Lägg nougaten i mitten och täck den med mandelmassa runtom.

3- Doppa i choklad som smälts över vattenbad. Låt stelna.



Saffranskaka


Ingredienser

3 dl socker

2,5 dl vetemjöl

2 msk vaniljsocker

1 krm salt

3 ägg

100 gr mandelmassa

150 gr smör

1 gr saffran


1- Blanda alla torra ingredienser utom saffran i en bunke.

2- Rör ner äggen ett i taget.

3- Riv mandelmassa och vänd försiktigt ner den i smeten.

4- Smält smöret. Rör ner saffranen och blanda sedan smöret med smeten. Se till att få med all saffran!

5- Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda sedan i 200 gr varm ugn i ca 20 minuter. Kakan ska vara kladdig. 


Jul

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards