learningbydoing

Alla inlägg den 2 februari 2014

Av M A - 2 februari 2014 19:57

Med tanke på att jag är uppvuxen med en mormor som var bagerska är jag fruktansvärt dålig på att baka bröd.

Tur då att det finns diverse olika  bak/matprogram på tv och böcker att läsa och bloggar att söka efter för att få tips på hur sjutton man gör för att få till det där perfekta brödet.

Sagt och gjort!

Beväpnad med en massa insamlad kunskap (och en hel hög med jäst efter att sambon hade ansvar för veckohandlingen) satte jag igång att knåda deg till frallor.

Resultatet?

Gudomligt gott...


 


recept

 

50 gr jäst

3 dl ljummet vatten

500 gr vetemjöl

1,5 tsk salt

1 msk olivolja

 

ägg

vallmofrön

 

1- Smula jästen i en stor bunke. Häll över lite av det varma vattnet och rör tills jästen har lösts upp. Häll i resten av vattnet.

2- Tillsätt ungefär 2/3 av mjölet och blanda till en slät och klumpfri deg. Tillsätt salt och olja.

3- Häll ut degen på bakbord. Tillsätt nu lite mjöl åt gången. Täck degen med mjöl och knåda tills den börjar kännas kletig. Då är det dags att tillsätta lite till av mölet. Fortsätt så tills degen inte längre blir kletig efter lite knådande. Då är det tillräckligt med mjöl.

4- Knåda degen i ungefär 20 minuter (om du knådar för hand). Bunkra upp med något spännande att lyssna på under tiden. Jag körde "Morgonpasset i P3"

5- dela degen i åtta lika stora bitar. Rulla varje bit till en boll och lägg på en plåt. Låt plåten stå på spisen medan du värmer ugnen så mår degen lite extra bra. Täck över med en ren kökshandduk och låt jäsa till dubbel storlek. Det tog ungefär en timma.

6- Vispa upp ett ägg och pensla bullarna med. Strö över vallmofrön.

7- Grädda i 250 gr varm ugn i ca 12 minuter. Bröden är klara när det låter ihåligt om du knackar på undersidan.

 




Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards