learningbydoing

Alla inlägg den 22 februari 2014

Av M A - 22 februari 2014 18:58

Nu i vår är det tänkt att jag ska börja tävla hoppning med "min" häst. Bästa sättet att ta sig ut på tävlingsbanorna för första gången är i lag (då finns det ju alltid någon att fråga om råd) och tänk, det finns faktiskt en klubb här i stan som låter mig vara med i deras Allsvenska-lag (div III).

Idag var det dags för vårat allra första möte, och vem måste alltid ha med sig lite fika då? Jo, jag såklart. Blev ett gäng riktigt maffiga cupcakes med smak av polkagris och med chokladfrosting. Mums!



 


Ingredienser


250 gr extra fint mjöl

225 gr socker

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

2 msk kakao

100 gr mörk choklad

100 gr smör

2 ägg

1 dl honung med smak av mint eller polkagris

1 dl riktigt varmt vatten


200 gr smör

2 dl florsocker

125 gr ljus choklad


1- Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Hacka den mörka chokladen fint och tillsätt även den.

2- Smält smöret och blanda det med ägg och honung i en annan bunke.

3- Tillsätt smörblandningen till mjölblandningen och rör tills smeten är klumpfri.

4- Tillsätt vattnen och rör till en jämn smet. Fördela smeten i muffinsformar ocfh grädde i 175 gr varm ugn i ungefär 25 minuter.

5- Låt smöret till frostingen stå i rumstemperatur ett tag. Är den för kall blir frostingen gärna klumpig.

6- Vispa ihop smör och florsocker till en jämn smet.

7- Smält den ljusa chokladen och tillsätt den till smörblandningen. Rör eller vispa ut chokladen i smöret tills frostingen har fått en jämn färg.

8- Spritsa ut frostingen på de avsvalnade muffinsen. Garnera gärna med lite strössel.

9- Ät och njut.






Av M A - 22 februari 2014 13:33

Just nu längtar jag verkligen till våren och sommaren, även om det bara är att inse att vintern ännu inte riktigt lämnat oss. Så vad passar då bättre än att göra en riktig blandning av de två årstidernas smaker. Mustig mörk choklad smaksatt med förra årets fläderbloms-saft. Mums!

Det är lite kladdigt, så utrusta dig själv med en ängels tålamod och ett kök som tål lite fläckar. Jag valde att lägga mina i små pappersformar så att de inte skulle kladda ihop och bli en enda stor tryffel.


 


Ingredienser

200 gr riktigt fin mörk choklad

2 dl grädde

50 gr smör

0,5 dl koncentrerad flädersaft

kakao


1- Koka upp grädden i en tjockbottnat kastrull. Ta bort från värmen.

2- Bryt chokladen i bitar och låt smälta i den varma grädden.

3- Tillsätt flädersaften och smöret. Rör till en jämn och slät smet.

4- Ställ kallt tills smeten stelnat och går att rulla till kulor.

5- Rulla till "lagom" stora kulor, rulla varje kula i kakao. Ställ kallt tills det är dags att äta.

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards