learningbydoing

Direktlänk till inlägg 8 mars 2014

Mormors Kerstins källarfranska

Av M A - 8 mars 2014 11:13

Så här på Internationella Kvinnodagen tänker jag passa på att tänka lite extra på de kvinnor som har gjort stort intryck på mig och mitt liv.

En av dem är min mormor.

Hon var bagerska innan hon blev sjukskriven, så det kanske inte är helt svårt att förstå var jag har fått mitt stora intresse för bakning ifrån? Hon var dock en riktig klippa när det gällde bröd. Vilket inte riktigt är min starka sida.

Ändå tänker jag idag baka ett av hennes recept på källarfranska.


 


Receptet har jag i en receptsamling min mamma satte ihop till mig och mina syskon och som vi sen fick i julklapp. Där i finns recpet som min mormor, farmor och gammelmormor brukade baka, blandat med bilder på dessa kvinnor tillsammans med mig och mina syskon.

En riktig skattkista, men andra ord, och full av instruktioner som "god ugnsvärme", lagom länge" och "tjuvkika lite då och då" blandat med kommentarer från min mamma om vad hon minns om hur allt skulle göras.


 



Ingredienser

5 dl ljummet vatten

30 gr jäst

1/2 msk smält margarin

1 tsk salt

14 dl vetemjöl (eller 4 dl rågsikt och 10 dl vetemjöl)

ägg och valmofrön


1- Blanda ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt sedan resten av vattnet.

2- Tillsätt salt, margarin, och ca 4 dl av mjölet. Blanda väl.

3- Tillsätt lite mjöl i taget och arbeta degen tills den går att lägga på bakbord.

4- Fortsätt tillsätta lite mjöl i taget och knåda degen väl, tills den inte längre känns kletig. Fortsätt knåda.

5- Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.

6- Dela degen i "bullar" och rulla dem jämna. Lågg på bakplåt och låt jäsa övertäckta ytterligare 30 minuter.

7- Pensla med uppvispat ägg och strö över valmofrön.

8- Grädda i 225 gr varm ugn i ca 10 minuter. Bröden ska låta ihåliga om du knackar på undersidan.



 
 
Ingen bild

Mms

9 mars 2014 21:24

Mmmmm dom är så goda. Nu blev jag också sugen på att baka 😘

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av M A - 26 april 2015 20:19


Så, efter flera månaders frånvaro har jag äntligen spenderat lite tid i köket igen. I två veckor framöver är det min tur att, tillsammans med en kollega, se till att det finns fika på jobbet. Så igår när jag satt och letade igenom mina receptsamlin...

Av M A - 12 januari 2015 19:01


Även om jag är en av de största chokladälskarna som vandrar på denna jord, måste jag erkänna att efter en riktigt tung middag kan choklad vara lite väl mycket som efterrätt. Därför blev det en mandeltarte till efterrätt på nyårsafton.       ...

Av M A - 26 december 2014 15:40

Det här brödet blev direkt en favorit hos mig. Riktigt saftigt, och idag, två dagar efter att det bakades, är det fortfarande lika gott. Något man tyvärr inte kan ta för givet när man bakar bröd själv. Fyra limpor blev det, så en hel del hamnade i ...

Av M A - 26 oktober 2014 11:22

Igår fyllde min man hela 33 år och det firade vi i lugn och ro på Spa i grannstaden. Efter massage, varma bassänger och god lunch åkte vi hemåt igen för att ta en snabb fika med mina föräldrar. Jag hade förvanat om att det skulle bli köpebröd, men ku...

Av M A - 11 oktober 2014 09:30


Det finns ingenting som går upp mot nybakat bröd. De här kuvertbröden var riktigt smidiga att göra då de bara ska jäsa en gånng. Goda var de också!       Ingredienser   25 gr jäst 2,5 dl mjölk 450 gr mjöl 1 tsk salt 75 gr rumsvar...

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards