learningbydoing

Alla inlägg den 11 juni 2014

Av M A - 11 juni 2014 19:10

Så här års blommar fläderna för fullt och sprider sin magiska doft! Den är bara här en kort stund, så passa på att koka en rejäl laddning fläderblomssaft. Den går hur bra som helst att frysa in och håller då nästan hur länge som helst. Jag fryser in en del som iskuber, då är det lätt att plocka fram bara det man behöver. Ett annat alternativ är att frysa in i bunkar. Då kan man skopa upp den mängd saft som behövs för tillfället.


 


Ingredienser


50 blomklasar

3 citroner

2 liter kokande vatten

1,5 kg socker

1 pkt citronsyra


1- Skölj blommor och citroner. Låt torka.

2- Skiva citronerna i tunna skivor. Lägg dem uppepå blommorna i en stor bunke.

3- Koka upp vattnet. Tillsätt socker och citronsyra och rör tills det löser sig.

4- Häll det kokande vattnet över blommorna och citronerna. Låt svalna.

5- När saften stått i 3 dygn, sila och häll upp på flaskor.

6- Blanda ett glas och njut.



 Men...när man nu har fri tillgång till flädersaft så kan man faktiskt tröttna på att bara dricka den. Jag vet att det låter helt otroligt, men det går faktiskt.

Så passa på att göra lite annat smått och gått. Som den här pavlovan!


Malins fläderpavlova med råkräm


  


Jag använde det här receptet till botten, men istället för lemoncurd och vispgrädde, använde jag mig av flädercurd och råkräm.


Flädercurd


2 ägg

1,5 dl flädersaft

0,5 dl socker

75 gr smör


1- Vispa ihop ägg, saft och socker i en värmetålig skål.

2- Värm blandningen över vattenbad tills den tjocknar. Vispa hela tiden!

3- Ta av skålen från värmen och tillsätt smöret. Rör om tills allt smör smält. Låt svalna.


Råkräm


1 äggula

0,5 dl socker

1 vaniljstång

2 dl vispgrädde


1- Blanda äggulan med socker och innehållet i vaniljstången.

2- Vispa grädden, ganska hårt.

3- Tillsätt ägguleblandningen till grädden.


Allting till pavlovan går att förbereda dagen innan, men vänta med att pussla ihop den tills precis innan den ska ätas, så håller sig marängen frasig och god.


Enjoy!


Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards