learningbydoing

Alla inlägg under juli 2014

Av M A - 17 juli 2014 21:54

Nu börjar den, den där härliga tiden på året då det går att plocka alla möjliga sorters godsaker i skogen och i trädgårdar.

Jag har ingen egen trädgård, men det brukar inte vara svårt att få plocka i andras. Häromdagen t.ex, såg jag ett meddelande på FB där en vän ville bli av med päron. Bara att åka dit och plocka hur mycket jag ville.

En del hamnade i stallet, till hästens stora glädje. Resten hamnade i en stor kastrull tillsammans med syltsocker och ingefära. Lätt, gott och otroligt billigt om man jämför med vad det kostar att köpa sylt och marmelad i butik.


 


Ingredienser

Massor med päron

En rejäl bit ingefära

ett paket syltsocker


1- Skölj päronen. Skär bort de oätliga bitarna. Dela till lagom stora bitar och lägg i kastrull.

2- Gör samma med ingefäran.

3- Tillsätt socker och ca 1 dl vatten.

4- Koka tills päronen är helt mjuka. Kör på med stavmixer. Häll på burk.


Sylt och marmelad som man gör går utmärkt att frysa, men använd då för guds skull inte glasburkar!




Av M A - 16 juli 2014 14:26

Nu för tiden blir bakverken allt mer utsmyckade och komplicerade att göra. Jag ska inte ljuga och påstå att jag tycker det är jobbigt, jag bakar mer än gärna komplicerade kakor/cupcakes/tårtor. Ju krångligare desto roligare!

Men, mitt i allt detta får man inte glömma det enkla, det som tar 20 minuter att göra.

Igår slängde jag ihop en sats chokaldsnittar att ha till eftermiddagskaffet. Enkelt och väldigt väldigt gott!

Receptet hittade jag i en gammal (utgiven 87) receptsamling jag har tagit över efter mormor.


   


Ingredienser

200 gr smör

3 msk kakao

3 tsk vaniljsocker

3,5 dl mjöl

3 dl socker


1- Blanda ihop alla ingredienser

2- Dela degen i fyra delar, rulla ut varje del till en lång "korv". Lägg degen på bakplåtspapper och tryck till med fingrarna så att den blir lite plattare.

3- Grädda i 175 gr varm ugn i 8-10 min. Skär längderna i lagom stora kakor medans de fortfarande är varma.

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards