learningbydoing

Alla inlägg den 9 oktober 2014

Av M A - 9 oktober 2014 21:30

Denna höst har jag och hästen försökt satsa på dressyrtävlingar och låtit hoppandet vila ett tag. Det ledde till att jag kom med i min klubbs lag i allsvenskan div 2 vilket i sin tur ledde till en fin bronsplats i totalen. Detta firade vi genom en fika-kväll hos mig.

Och SJÄLVKLART var jag tvungen att baka. Denna gången blev det lime-cupcakes. Rasande goda om jag får säga det själv, och riktig lätta att göra!


 


Ingredienser (12 st)


3,75 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

en nypa salt

150 gr smör

2 dl socker

3 ägg

skalet och saften av 1 lime

1 dl mjölk


Vit choklad (jag använde Lindts Lindor)


100 gr smör

100 gr creamcheese

3 dl florsocker


1- Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.

2- Vispa smöret och sockret vitt och fluffigt i en annan skål. Tillsätt äggen ett i taget.

3- Tillsätt limen till smörblandningen.

4- Vänd ner mjölblandningen i smöret, varvat med mjölken. Arbeta försiktigt med slickepott tils smeten är jämn och fri från klumpar.

5- Fördela smeten i muffinsformar och grädda i 175 gr varm ugn i ca 25 minuter.

6- Låt svalna tills de går att hantera utan att du bränner dig. Skär av toppen, gröp ur ett litet håll och tryck ner chokladen. Tryck med lite vålt på toppen igen, det behöver inte vara snyggt.  

7- Vispa smör, florsocker och creamcheese till en slät frosting. Garnera cupcakesen på valfritt sätt när de svalnat helt.

8- Ät, njut och skrapa rent pappret från sista smulan!

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards