learningbydoing

Alla inlägg under december 2014

Av M A - 26 december 2014 15:40

Det här brödet blev direkt en favorit hos mig. Riktigt saftigt, och idag, två dagar efter att det bakades, är det fortfarande lika gott. Något man tyvärr inte kan ta för givet när man bakar bröd själv.

Fyra limpor blev det, så en hel del hamnade i frysen. Bara att hoppas att det är lika gott när det tinat.

Men ett tips till Er är att göra halv sats, för det blev riktigt mycket deg!


   


Ingredienser (4 limpor)

50 gr jäst

50 gr smör

5 dl mjölk

1 dl mörk sirap

1,5 tsk salt

1,5 dl lingonsylt

3 dl rågmjöl

5 dl rågsikt

7 dl vetemjöl


1- Smula ner jästen i en stor bunke.

2- Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 gr. Häll smöret och mjölken över jästen och rör tills all jäst har löst upp sig.

3- Tillsätt salt, sirap och lingonsylt. Rör om väl.

4- Tillsätt mjölet lite i taget. Tillsätt aldrig mer mjöl än degen klarar av att hålla. När den inte längre går att hantera i bunken, stjälp upp den på bordet och knåda med händerna. Fortsätt att arbeta in mjölet lite i taget tills degen inte längre blir kletig efter ett tags knådande. Då knådar du degen i ca 10 minuter till.

5- När degen är elastisk och glansig utan att vara kletig, låt den jäsa övertäckt i minst en timme. Den ska ha blivit dubbelt så stor.

6- Dela degen i 4 delar, forma varje del till en rund eller avlång limpa. Skär några snitt i limpan och låt sedan jäsa ytterligare 30-60 minuter.

7- Värm ugnen till 250 gr. Pensla bröden med kallt vatten precis innan du ställer in dem i ugnen. När du ställer in bröden, sän k värmen till 200 gr och grädda bröden i 20 minuter. Det ska låta ihåligt när du knackar på undersidan av bröden.

8- Låt svalna på galler, under bakduk. Servera med en klick smör och  några skivor ost.

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards