learningbydoing

Alla inlägg under april 2015

Av M A - 26 april 2015 20:19

Så, efter flera månaders frånvaro har jag äntligen spenderat lite tid i köket igen. I två veckor framöver är det min tur att, tillsammans med en kollega, se till att det finns fika på jobbet.

Så igår när jag satt och letade igenom mina receptsamlingar efter något gott bröd att baka fastnade jag på vad som måste vara världens bästa namn på en kaka...Bitchens banankaka!

Hur kul som helst ju, och gjorde mig dessutom sugen på banankaka.

Fast jag bestämde mig för att göra om receptet lite och slänga ihop ett gäng minicupcakes istället.

Gjorde dessutom ett Israeliskt festbröd som inte alls blev som det skulle. Av någon anledning jäste det lite för bra. Men mer om det en annan gång...


 


Ingredienser


125 gr smör

2 dl socker

2 ägg

3,75 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1 msk vaniljsocker

3 mosade bananer

1 krm kryddnejlika

1 krm kanel

1 krm ingefära

saften av en halv citron


1- Vispa ihop smör och socker, tillsätt äggen ett i taget.

2- Blanda alla torra ingredienser. Vispa ner blandningen i smöret.

3- Mosa bananerna och blanda ner i resten av smeten. Tillsätt citronsaften.

4- Fyll muffinsformarna nästan hela vägen upp.

5- Grädda muffinsen 15 minuter i 175 gr varm ugn.


Frosting


2 äggvitor

1,5 dl socker

1 msk vaniljsocker

en nypa salt

200 gr smör

saften av en halv citron


1- Blanda äggvitor, socker, vaniljsocker och salt i en glasskål. Värm blandningen över vattenbad samtidigt som du vispar. När alla sockerkristaller är borta tar du bort skålen från kastrullen och vispar marängen tills den bildar styva toppar.

2- När marängen svalnat vispar du i smöret lite i taget tills du får en slät kräm. Tillsätt citronen.

3- Dekorera dina cupcakes...



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards