learningbydoing

Alla inlägg under mars 2014

Av M A - 25 mars 2014 21:45

Vad gör man på våffeldagen om inte käkar våfflor? Jag har tur som arbetar på en skola och då bjuds det ju på allt möjligt gott (Ja, faktiskt!). Idag stod nybakat bröd OCH våfflor på menyn.

Men trots att jag fått våfflor en gång idag redan kunde jag inte låta bli att grädda några till mig och sambon nu på kvällen. Det är ju så fruktansvärt gott!

Jag använder ett gammalt beprövat recept från "Rutiga kokboken", som har hängt med sedan jag flyttade hemifrån, men har tillsatt lite vaniljsocker för den där extra goda smakens skull.


 


Ingredienser (till 6 st)


50 gr smält smör

1,25 dl vatten

1,75 dl vetemjöl

1 dl mjölk

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker


1- Blanda alla ingredienser utom smöret. Vispa slätt.

2- Tillsätt smöret. Vispa slätt.

3- Grädda i våffeljärn.

4- ÄT!


Jag äter mina våfflor med vispad grädde och jordgubbssylt. Något annat skulle inte funka.



Av M A - 23 mars 2014 19:55

Inför dagens möte med laget till Allsvenskan i hoppning (div III) frågade vår lagledare om jag kunde fixa fikan.

Självklart sa jag och började leta igenom alla mina receptböcker efter något gott att bjuda på.

Hittade noll och ingenting som jag var sugen på att baka.

Antingen så behövdes en tur till affären för att köpa udda ingredienser som inte används till andra recept, eller så var det alldeles för stora recept som jag inte lyckades banta ner till lite mer lagom proportioner.

Bara att improvisera och göra om, men andra ord.

Blev, efter en djupdykning i frysen, ett gäng somriga cupcakes med smak av kanel och fyllda med rabarber. Toppade med maräng blev det riktigt mumsigt. 


  


Ingredienser ( 6 cupcakes)


125 gr smör

1,25 dl socker

1,5 dl vetemjöl

2 ägg

1 tsk vaniljsocker

1,5 tsk bakpulver

0,5 msk kanel


maräng

2 äggvitor

1,5 dl florsocker

några droppar citronsaft


Rabarber, gärna frysta

socker


1- Vispa alla ingredienserna till muffinsen till en jämn och fluffig smet.

2- Fördela ut smeten i muffinsformar. Fyll till ca 2/3.

3- Grädda i 175 gr varm ugn i 20-25 minuter. Låt svalna.

4- Mosa ihop rabarberna med socker efter smak. Jag tycker om när det är lite syrligt.

5- Gröp ur ett hål i mitten av muffinsen och fyll med rabarber,

6- Blanda ingredienserna till marängen i en glasskål och vispa ca 5 minuter över vattenbad. Ta av värmen och fortsätt vispa till en hård maräng.

7- Spritsa ut marängen på muffinsen och grädda i 125 gr varm ugn tills topparna precis börjar få färg.


Tips: För att få färgade strimmor i marängen, doppa en tandpetare i färg-pasta och dra ett streck från spritsmunstycket upp mot kanten på spritspåsen innan du fyller den med marängsmeten.

Av M A - 8 mars 2014 11:13

Så här på Internationella Kvinnodagen tänker jag passa på att tänka lite extra på de kvinnor som har gjort stort intryck på mig och mitt liv.

En av dem är min mormor.

Hon var bagerska innan hon blev sjukskriven, så det kanske inte är helt svårt att förstå var jag har fått mitt stora intresse för bakning ifrån? Hon var dock en riktig klippa när det gällde bröd. Vilket inte riktigt är min starka sida.

Ändå tänker jag idag baka ett av hennes recept på källarfranska.


 


Receptet har jag i en receptsamling min mamma satte ihop till mig och mina syskon och som vi sen fick i julklapp. Där i finns recpet som min mormor, farmor och gammelmormor brukade baka, blandat med bilder på dessa kvinnor tillsammans med mig och mina syskon.

En riktig skattkista, men andra ord, och full av instruktioner som "god ugnsvärme", lagom länge" och "tjuvkika lite då och då" blandat med kommentarer från min mamma om vad hon minns om hur allt skulle göras.


 



Ingredienser

5 dl ljummet vatten

30 gr jäst

1/2 msk smält margarin

1 tsk salt

14 dl vetemjöl (eller 4 dl rågsikt och 10 dl vetemjöl)

ägg och valmofrön


1- Blanda ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt sedan resten av vattnet.

2- Tillsätt salt, margarin, och ca 4 dl av mjölet. Blanda väl.

3- Tillsätt lite mjöl i taget och arbeta degen tills den går att lägga på bakbord.

4- Fortsätt tillsätta lite mjöl i taget och knåda degen väl, tills den inte längre känns kletig. Fortsätt knåda.

5- Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.

6- Dela degen i "bullar" och rulla dem jämna. Lågg på bakplåt och låt jäsa övertäckta ytterligare 30 minuter.

7- Pensla med uppvispat ägg och strö över valmofrön.

8- Grädda i 225 gr varm ugn i ca 10 minuter. Bröden ska låta ihåliga om du knackar på undersidan.



Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards