learningbydoing

Alla inlägg under januari 2014

Av M A - 23 januari 2014 17:44

Jag älskar choklad. Eller, älskar är nog inte helt rätt ord. Vad heter det när man mer än älskar? Avgudar kanske?

Jag avgudar choklad.

Och därför är allt med choklad i en självklar favorit.

Så även dessa kakor, som vi brukar äta på julafton men som absolut förtjänar att njutas av året runt.

Lätta att g öra är de dessutom!


 

Ingredienser


150 gr smör

1 dl florsocker

50 gr hackad mörk choklad

200 gr vetemjöl


pärlsocker


1- Blanda ihop alla ingredienser utom pärlsocker till en deg.

2- Gör en ca 5 cm tjock rulle. vira in i folia och ställ kallt ca 30 min.

3- Rulla degen i pärlsocker.

4- skär i ca 0,5 cm tjocka skivor. lägg kakorna på bakplåtspappersklädd bakplåt.

5- Grädda i 175 gr varm ugn, 10-12 minuter.




Av M A - 16 januari 2014 19:15

Nya recept är alltid spännande. Speciellt om man aldrig äns smakat på det man ska baka. Det krävs dock lite is i magen då det inte alltid går som planerat.

Så var det för mig i morse när jag skulle baka red velvet cupcakes för första gången. Då vi var många som skulle fika bestämde jag mig för att göra dubbel sats, något som jag inte alls hade tänkt på när jag köpte hem alla saker. Mitt i baket inser jag mitt misstag. Bara att improvisera med andra ord.



 


Ingredienser (12 cupcakes)


3,5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 msk kakao

0,5 tsk salt

100 gr smör

2 dl strösocker

1 ägg

2 tsk röd färgpasta (går att utesluta om man vill

ha chokladfärgade cupcakes)

25 gr mörk choklad

2 msk rapsolja

1 tsk vitvinsvinäger

1,5 dl vispgrädde


Frosting

50 gr smör, rumsvarmt

200 gr cream cheese

2 dl florsocker

1 msk vaniljsocker


1- Blanda mjöl, bakpulver, salt och kakao i en skål.

2- Vispa smör och socker ljust och fluffigt i en annan skål.

3- Vispa ägget och blanda ner det och färgpastan i smörblandningen.

4- Smält chokladen och blanda ner den, vinägern och ljan i smörblandningen.

5- Vänd ner hälften av de torra ingredienserna och hälften av grädden i smörblandningen. se till att alla klumpar är borta innan du försiktigt vänder ner resten.

6- Klicka ut smeten i muffinsformar och grädda i 175 gr varm ugn i 20-25 minuter.

7- Låt svalna på galler.


8- Vispa snabbt ihop ingredienserna till frostingen. Det är viktigt att smöret är rumsvarmt och mjukt att arbeta med, annars blir frostingen full med smörklumpar.

9- Skär av topparna på de avsvalnade muffinsen och smula sönder på en tallrik.

10-spritsa, eller bred ut, frostingen på muffinsen och doppa kanterna, eller hela, cupcaken i smulorna.

11- Ät!



Av M A - 2 januari 2014 11:31

Så här års är det den ena festen efter den andra. Speciellt i vår familj, då vi inte bara firar jul och nyår, utan ett par födelsedagar under vinterhalvåret.

Därför blev jag extra glad när jag insåg att nyårs-menyns efterrätt inte bara var supergod, utan lätt att göra också.

Visserligen tog det lite tid, men det var mest väntetid. Allt gick att förbereda i förväg och när det väl var dags att äta (ungefär 23:40 på nyårsafton) var det bara att vispa grädde och bygga ihop.

Det här receptet räcker till riktigt många, så länge man inte gör som oss och trycker i oss dubbla!


 


Ingredienser

3 äggvitor

3 dl socker

1 tsk citronsaft

2 msk majsmjöl


Vispad grädde

färska bär eller frukter

lemoncurd (eller valfri curd, ex flädercurd)


1- Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Använd en bunke i metall eller glas. Om du använder en i plast finns riksen att marängen inte stelnar.

2- Tillsätt socker, citron och majsmöl. Vispa snabbt ihop till en glansig smet. Vispa inte för länge för då blir marängen rinnande och äggig i smaken.

3- Spritsa eller klicka ut i "bottnar" på bakplåtspapper. Gör antingen en stor eller flera små. Räcker gott och väl till 8 små bottnar.

4- Grädda i 150 gr varm ugn i 15 minuter. Sänk sedan till 100 gr och grädda ýtterligare 30 minuter.

5- Låt svalna.

6- Bygg ihop din pavlova. Marängbotten - Lemoncurd - Grädde - Bär/Frukt

7- Ät och Njut

Presentation


När jag va liten ville jag bli konditor. Ett tag i alla fall. Det där ändrades rätt ofta. Nu har jag hittat tillbaka till mitt "gamla" intresse och försöker lära mig så mycket jag kan om allt som har med bakning att göra. häng med vet ja!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards